INSTRUMENTAL NOTIFICATIONS ABOUT DEATH AMONG THE KAZAKHS
Keywords:
yestirtu, synsu, zhoktau, zhubatu, Akyn, anyz-kuiler, dombra, Aksak kulan.Abstract
This paper will focus on instrumental versions (kuis) related to ritual themes. In the spotlight: 1. Types of notices and farewells to the dead in Kazakh musical folklore. Brief description; 2) Their representation in folk instrumental music. In the musical tradition of the Kazakhs, a whole complex of phenomena has been formed, one way or another connected with the rituals of farewell (death). Among them are yestirtu (the custom of an allegorical message about death), zhoktau (crying, lamentation, mourning for the deceased), zarlau (bitter crying, sobbing), koshtasu (farewell), arnau (dedication) to zhubatu (consolation),
konil aitu (consolation song). In instrumental music, there are pieces of a program nature created for the death of famous people. They are performed on various musical instruments (dombra, kyl-kobyz and sybyzgy). Some of them belong to the so-called kuis-legends (anyz–kuyler), others have a history of their creation. The author shows the features of instrumental yestirtu using the examples of several kuis: folk “Aksak kulan”, “Salyk olgen”of Dauletkerei, cycle “Tort (four) tolgau” of Toka (dombra), “Yerden” of Ikhlas (kobyz), “Arbiyanyn konyry” (sybyzgy). Many of the motifs used in the kuis of the memory of the dead are based on certain words. They can have subtexts, which also reveals their connection with the song zhoktau (see “Aksak kulan”, “Salyk Olgen”, “Erden” etc.). In the instrumental tradition of the Kazakhs, there are cyclic pieces associated with zhoktau (see “Tort (four) Tolgau” of Toka). In addition, as instrumental versions, these pieces can be performed independently, outside of ritual actions. Therefore, they have been preserved and today adorn the repertoire of many modern Kazakh dombra players.
References
Аманова С. О происхождении кюя-легенды «Аксак-кулан» // Казахская музыка: традиции и современность: сб. трудов. – Алма-Ата: АГК им. Курмангазы, 1992. – С.105-119.
Аравин П. Даулеткерей и казахская домбровая музыка XIX века. – Алматы: Онер, 2008. – 240 с.
Ауэзов М. Эпос и фольклор казахского народа // Мысли разных лет. – Алма-Ата: Казгосиздат художественной литературы, 1961. – 554 с.
Аксак кулан. Кетбуга бидiн куйлерi – Астана: КазНУИ, 2015. – 104 с.
Бекхожина Т. Песни-плачи «Жоктау» // Музыковедение, вып. V. – Алма-Ата, 1971. – С.71-77.
Даулеткерей. Жигер: Куйлер / Кураст К.Ахмедьяров. – Алматы: Онер, 1995. – 96 б.
Жубанов А. Струны столетий: очерки о жизни и творческой деятельности казахских народных композиторов. − Алма-Ата: Казгосиздат худож. литературы, 1958. – 395 с.
Затаевич А. 1000 песен казахского народа (песни и кюйи). – М.: Госиздат, 1963. – 606 с.
Затаевич А. 500 песен и кюев казахского народа / под ред. И. Кожабекова. – Алматы: Дайк-пресс, 2002. – 378 с.
Казахский музыкальный фольклор / под общей ред. Б.Г. Ерзаковича. – Алма-Ата: Наука, 1982. – 264 с.
Куй кайнары (сыбызгыга, қобызга, домбырага арналган куйлер) [Ноты]. / Кур. Раимбергенов А., Аманова С. (на каз. и рус. яз). − Алматы: Өнер, 1990. – 288 б.
Косбасаров Б. Кобыз онери. – Алматы: All & Company баспасы, 2016. – 224 б.
Мергалиев Т. Домбыра сазы: Музыкалы-этнографиялык жинак. - Алматы: Гылым, 1972. – 316 б.
Мукышев Т. Сыбызгы сазы. Монголиядагы Баян-Олгей казактарынын сыбызгы куйлери. – Алматы: Онер, 2005. – 80 б.
Сарыбаев Б. Казахские музыкальные инструменты. – Алма-Ата: Жалын, 1978. -176 с.
Утегалиева С. Звуковой мир музыки тюркских народов: теория, история, практика (на материале инструментальных традиций Центральной Азии). − М.: Композитор, 2013. − 528 с.
Ыскаков Б. Сарыарка саздары. Таттимбет талиминдеги куйлер жинагы. Алматы: Ата мура, 2007. – 440 б.
Turmagambetova B., Kaztuganova A. Genre features of the songs of the Zhylyoi region, Almaty, 2024. – 10 p. (M)