I AM CHANG-BEK, I AM AN ADYGHE....
Keywords:
Kyrgyz, Adygin, tribe, ethnogenesis, etymology, Minus, totem.Abstract
The article examines the origin, etymology and historical sources associated with the ethnonym Adygine - the name of the largest tribal group within the Kyrgyz people. Information about the etymology, semantics and origin of the ethnonym Adygine is very rare in the scientific literature. The origin of the ethnonym of the largest ethnic group of the Kyrgyz is considered to be the mountainous and forested regions of Southern Siberia, one of the ethnic historical homelands of the Kyrgyz. The meaning and etymology of the tribal names that are part of the Adygine tribal group - börü, bargy, zhoru, karabagysh, sarttar - are totemic in nature. Ethnonyms obviously come from the names of birds and wild animals. It is known that parallels of the ethnonym are found among the Tuvinians and Khakassians, descendants of the Yenisei Kirghiz, in the forms adyk, adyk-tulush. The ethnonym “adyk” has retained its ancient lexical form and meaning. The name of the tribal group “Adygine” can
be directly related to the “bear”, a well-known totem common among the peoples of the world since ancient times.
References
Бартольд В. В. Общие работы по истории Среднeй Aзии. Работы по истории Кавказа и Восточной Европы. -М.: 1963. С.473-526.
Бичурин Н. Я (Иакинф). Собрание сведений о народах обитавших в Средней Азии в древние времена. Т. I-III. -М.-Л.: 1950-1953.
Бутанаев, В. Я. История Хакасии [Текст]:Курс лекции/В.Я. Бутанаев.-Абакан, 2009. –576 с.
Бутанаев В.Я. Кыргызские изваяния и камнерезное искусство рунического письма// Ученые записки Минусинского краеведчесеого музея им. Н.М.Мартьянова. Минусинск, 2023. С. 54-75.
Васильев Д.Д. Графический фонд памятников тюркской рунической письменности Азиатского ареала. - М.: “Наука”, 1983. -158 с. 6. Грязнов М.П. Минусинские каменные бабы в связи с некоторыми новыми материалами // СА. Т. XII. М-Л.: 1950. С. 150-151. 7. Гумилев Л. Н. Древние тюрки. – М.: «ККиК», 1993.
Древнетюркский словарь / Под ред. Наделяева В. М., Насилова Д. М., Тенишева Э. Р., Щербака А. Москва-Ленинград: «Наука», 1969. - 677 с.
Евтюхова Л. А. Археологические памятники енисейских киргизов. -Абакан, 1948. -78 с.
Каратаев О.К. Бөрү уруусунун келип чыгышынын тарыхый-этнографиялык негиздери. – Бишкек, “Улуу тоолор”, 2021. – 606 б.
Клеменц Д.А. Путь из Минусинска на Бирюсу // Известия Восточно-Сибирского отдела Русского географического общества.1890. Т. 21, № 1.
Кляшторный С.Г. История Центральной Азии и памятники рунического письма. – СПб.: Филологический факультет СПбГУ, 2003. – 560 с.
Кормушин И. В. Тюркские енисейские эпитафии: тексты и исследование. -М.: “Наука”, 1997. – 303 с.
Кормушин И.В. Тюркские енисейские эпитафии: Грамматика. Текстология. Москва: Наука, 2008. - 342 с.
Кошгарий Махмуд. Девону лугат ит тюрк. Индекс-словарь. - Ташкент, 1967.
Мессершмидт, Д. Г. Дневники: Тобольск - Тара - Томск, 1721 г. Даниэль Готлиб Мессершмидт; перевод с немецкого А. В. Моревой. — Томск : Демос, 2021. -130 с.
Орхон-Енисей текстери. – Фрунзе. “Илим”. 1987. – 198 б.
Clauson G. An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish. Oxford: Clarendon Press, 1972. xlviii, 989 p.
Drompp M. R. Breaking the Orkhon Tradition: Kirghiz Adherence to the Y enisei Region after A. D. 840 // Journal of the American Oriental Society. 1999. Vol. 119. № 3. P. 390–403.
Donuk A. Eski Türk Devletlerinde idari-askeri ünvan ve terimler. İstanbul, 1988.