ИСПОЛЬЗОВАНИЯ 3D-ТЕХНОЛОГИЙ ПРИ ПРОВЕДЕНИИ ЗАНЯТИЙ ПО ПРЕДМЕТАМ: «АНАТОМИЯ И ФИЗИОЛОГИЯ ЧЕЛОВЕКА»

Authors

  • Uulkan Usonbekovna Beishenalieva S. Naryn State University named after Naamatov
  • Nazgul Ilyazovna Ibrayeva S. Naryn State University named after Naamatov
  • Bermet Mairambekovna Osmonova S. Naryn State University named after Naamatov
  • Kayypbek Kadyralievich Kadyraliev Naryn State University named after S. Naamatov

Keywords:

anatomy, skeleton, model, body structure, 3D modeling, slicer, IT technology, demonstration, interactive whiteboard, prototyping.

Abstract

This article aims to improve the teaching methods of «Human Anatomy» and «Age Anatomy» disciplines in comprehensively conducting professional and specialized research in the field of pedagogy at Naryn State University (NSU). The article paid special attention to the subject of human anatomy and the connection of IT technology. The possibility of an instructional demonstration (publication) of human anatomy based on a three-dimensional graph in the field of education was considered. At the same 191 time, the use and possibilities of 3D modeling with the help of Ultimaker Cura software were considered in the teaching process.

References

Степанов А.Ю., Дягилев Д.В., Владимиров А.А. Разработка трехмерной анатомически точной моде-

ли человека/ https:// cyberleninka.ru/article/n/razrabotka-trehmernoy-anatomicheski-tochnoy-modeli-cheloveka/

viewer

Кобринский Б.А. Персонализированная медицина: электронное здравоохранение и интеллектуальные

системы. Часть 2. Молекулярная генетика и методы интеллектуального анализа. Российский вестник пери-

натологии и педиатрии. 2017; 62(6):16-22. https://doi.org/10.21508/1027-4065-2017-62-6-16-22

Винник Ю.С., Дунаевская С.С., Ратова М.Р. Возможности применения 3D моделирования при изуче-

нии темы Местная анестезия. //Современные проблемы науки и образования. –2014.–№1.;

URL: https:// science-education.ru/ru/article/view? id=12204 (дата обращения: 14.08.2022).

Соловов А. Электронное обучение – новая технология или новая парадигма? / А. Соловов // Высшее

образование в России. – 2006. – № 11. – С. 104-112.

Юлдашева Г.Т. (2021) «Тенденции развития навыков интерактивных онлайн- курсов в дистанцион-

ных условиях современного общества». Экономика и социум. №5 (84). 2. Yuldasheva G.T. (2020)

C. Erolin. Interactive 3D Digital Models for Anatomy and Medical Education. July 2019. DOI:10.1007/978-3-

-14227-8_1. In book: Biomedical Visualisation (pp.1-16)

https://vektorus.ru/blog/slajser-dlya-3d printera.html?ysclid=l6s89rvwml607446975

https://the3d.ru/Catalog/Model/4266

https://www.turbosquid.com/3d-model/lungs

https://www.turbosquid.com/3d

model/anatomy?&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_

campaign=US-en-TS-Generic&utm_term=&mt=&dev=c&itemid=&targid=dsa-1590687171582&loc=9070442&

ntwk=s&dmod=&adp=&gclid=Cj0KCQjwl92XBhC7ARIsAHLl9anBWKoGloyT-lGlpqYkJkrHnWl37bzAmNby-

_1x7_dfi7A4MhuP7Nk0aAuBiEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Published

2022-09-25

Issue

Section

СЕКЦИЯ ЭКОЛОГИЧЕСКОЕ И МЕДИЦИНСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ. ПРЕПОДАВАНИЕ ФИЗИОЛОГИИ И СОВРЕМЕННЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ПРОГРАММЫ