Formation of functional literacy of students in geometry through research tasks

Authors

  • Gulnisa Mamatkanovna Borboeva
  • Aiturgan Maksit kyzy
  • Gulnur Rahmatillaevna Matraimova

Keywords:

students, functional literacy, geometry, research work, research tasks

Abstract

This article presents geometric research tasks in the formation of functional literacy of students. The role of educational and research activities in the formation of the considered literacy is considered. The main didactic functions of educational research in geometry are shown: the function of discovering new knowledge; the function of deepening the studied knowledge; the function of systematizing the studied knowledge; the function of developing a student, turning him from an object of learning into a subject of self-education. It is also said here that the educational and research work of students is one of the progressive forms of education in a modern school and it allows them to fully identify and develop both their intellectual and potential creative abilities, develops independence skills, research abilities, and forms creative ways of development.

References

PISA-2006 изилдөөсү боюнча Билим берүү жана окутуу усулдарын баалоо борборунун отчету. - Б.: 2008. - 220с.

Окуучулардын окуудагы жетишкендиктерине улуттук баалоо (ОБАЖУБ) 2017// Билим берүүгө баалоо берүү жана окутуу методика борбору (БББжОМБ) отчету. – Б.: 2018-ж. 204 б. http://www.testing.kg/media/uploads/files/NOODU%202017/NSBA2017_Grade4_Report_Ru.pdf

https://kao.kg/wp-content/uploads/2022/08/Госстандарт-393-от-22-и-юля-2022.

https://kao.kg/wp-content/uploads/2023/09/ПС-Математика-5-11-кл-кырг.pdf

Торогелдиева Б. Башталгыч класстын окуучуларынын функционалдык сабаттуулугун өнүктүрүү боюнча класстан тышкаркы ишмердүүлүк. Усулдук колдонмо. – Б.: – 2023. 144 б.

Аванова Ж.А., Жумабай к. Ж. Математика сабактарында жаңычыл ыкмалар аркылуу окуучулардын функционалдык ой-жүгүртүүлөрүн өнүктүрүү // ЖАМУнун жарчысы. 2023-2. 6-12 бб.

Декман И.Е., Быстрова А.В. Формирование функциональной грамотности младших школьников посредством проектно-исследовательской деятельности // Мир педагогики и психологии: международный научно-практический журнал. 2021. № 09 (62).

Баранова Е. В. Методические основы использования учебных исследований при обучении геометриии в основной школе: автореф. Дисс. Канд. Пед. Наук. – Саранск: изд-во Мордовского госпелинститута, 1999. -17 с.

Published

2024-06-03