САЛТТУУ МУЗЫКАЛЫК ИСКУССТВО АЗЫРКЫ ДОБУШ МЕЙКИНДИГИНИН ШАРТЫНДА: САКТОО ЖАНА ӨНҮГҮҮ МАСЕЛЕЛЕРИ
Ключевые слова:
салттуу музыкалык система, өнүгүү, өркүндөтүү, жаңы кубулуштарды жаратуу, элдик музыкант, үн мейкиндиги, угуу күүлөрү, маалыматтык технологиялар, мурастын эки убактылуу формасы, ар түрдүү үн системаларынын бир убакта жашоосу.Аннотация
Бул макалада азыркы добуш мейкиндигинде салттуу музыкалык искусствонун бар болуу көйгөйүнүн эки аспектиси каралат. Биринчиси – оозеки музыкалык салттагы “өнүгүү” түшүнүгү. Мында музыкалык тилдин, композициянын жана жанрдын кандай элементтери өзгөрүүгө дуушар болору, ошондой эле өнүгүүнүн багыттары изилденет. Чыгыш музыкалык искусствосунун контекстинде “өнүгүү” концепциясы музыкалык практиканын болгон элементтерин өркүндөтүү жана жаңы көрүнүштөрдү түзүү дегенди камтыйт. Экинчи аспект элдик музыканттын угуу кабылдоосуна жана музыкалык ой жүгүртүүсүнө азыркы үн мейкиндигинин тийгизген таасирине токтолот. Аткаруучунун аңсезиминде эки түрдүү үн системасы: заманбап жана салттуу улуттук музыкалык искусствонун этникалык формаларына негизделген системалар жанаша жашайт. Макалада Тажик музыкалык маданиятынын мисалынан пайдаланып, бул процесстердин иллюстрациялары келтирилип, андан аркы изилдөө багыттары сунушталат.
Библиографические ссылки
Гафурбеков Т. Творческие ресурсы национальной монодии и их преломление в узбекской советской музыке. Ташкент, 1987. 110 с.
Исхакова С.З. «Неклассическое» звуковое пространство: музыкальная композиция начала XX века в контексте идей времени : автореферат дне. ... кандидата искусствоведения : 17.00.02 / Рос. акад, музыки им. Гнесиных. - Москва, 1998. - 25 с.
Старчеус М. Слух музыканта: психолого-педагогические про блемы становления и совершенствования. Диссертация доктора педагогических наук. - М., 2005. - 432 с.
Ульмасов Ф. Духовные искания // Очерки истории и теории культуры таджикского народа. - Душанбе: Дониш, 2001. - С. 276- 287.
Ульмасов Ф.А. Некоторые аспекты взаимодействия внутризонного и межзонного компонентов звуковысотного пространства восточной монодии // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. - 2016. - № 36. - С. 154-162.
Утегалиева С. И. Звуковой мир музыки тюркских народов: те ория, история, практика (на материале инструментальных традиций Центральной Азии). - М.: Композитор, 2013. - 528 с.
Шесть музыкальных поэм (маком). Ноты. Запись В.Успенского. – Бухара,1924. - 126 с.
Bose Fr. Musikalische Vцlkerkunde. Freiburg im Breisgau: Atlantis, 1953.