THE MUSICAL LANGUAGE OF KYRGYZ KÜÜ: EMPATHY AND MEANING
Keywords:
Kyrgyz traditional music, komuz, kyl kyyak, musical language, ethnomusic, authentic performance, existential meaning, “Rukh Sanat” festival, cultural heritage, globalization, nomadic civilization, oral professional musical art.Abstract
This scientific article explores the role of music in traditional Kyrgyz culture and analyzes the perception of komuz melodies as a “musical language.” It also examines music’s influence on the human spiritual world, its function in shaping individual and collective consciousness, and its psychological, communicative, and existential aspects. In the context of modern globalization and the music industry’s powerful impact, the article discusses the significance of projects essential for the preservation, development, and international promotion of Kyrgyz traditional musical art, including the “Rukh Sanat” World Festival.
References
Конен, В. Д. (1978). Третий пласт. Новые массовые жанры в музыке XX века. Москва: Музыка. – 162 с.
Алагушов, Б. (2005). Кылымдардын кылдары. Бишкек: Шам. – 508 с.
Асафьев, Б. В. (1971). Музыкальная форма как процесс. Москва: Музыка. – 312 с.
Виноградов, В. С. (1958). Киргизская народная музыка. Фрунзе: Киргизгосиздат. – 334 с.
Мухамбетова, А., Бегалинова, Г. (2003). Казахский музыкальный язык как государственная проблема. В кн.: Б. Аманов, А. Мухамбетова. Казахская традиционная музыка и ХХ век. Алматы: Дайк Пресс. – С. 390-403.
Бөкөшов, Ж. (2014). Салт жана билим. Бишкек.
Декер-Фойгт, Г. Г. (2003). Введение в музыкотерапию. Санкт-Петербург: Санкт-Петербург. – 208 с.
Решетникова, А. (2005). Фонд сюжетных мотивов и музыка олонхо в этнографическом контексте. Якутия: Бичик. – 408 с.
Айтматов, Ч. (1983). Кылым карытаар бир күн. Фрунзе: Кыргызстан. – 432 с.
Аманова, Р. А. (2025). Кыргыздын оозеки салттагы профессионалдык музыкасы. Бишкек: Илим. – 408 с.