PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL APPROACHES TO THE FORMATION OF RESISTANCE TO STRESS AMONG CADETS

Authors

  • Kabakov N.D. Kabakova M.P.

Keywords:

cadet, educational environment, military educational institutions, stressful situation, adaptation, psychological factor, pedagogical techniques. professional training, resilience, education, upbringing, combat training and combat tasks, educational work, boss.

Abstract

The article discusses psychological and pedagogical approaches to the formation of resistance to stress among military university cadets. The relevance of the topic is due to the high requirements for the professional training of future specialists operating under conditions of increased psycho-emotional stress. The theoretical foundations of the concepts of “stress tolerance”, “psychological stability”, “adaptation” are analyzed, psychological and pedagogical factors influencing the development of resistance to stress are identified. Special attention is paid to the targeted impact in the learning process: the introduction of elements of psychotraining, the development of self-regulation skills, the formation of positive motivation and reflective thinking. Methods and practical recommendations for increasing the stress tolerance of cadets are presented, including the use of group forms of work, modeling of stressful situations and support from a teacher and a psychologist. The importance of an integrated and systematic approach to the formation of stress tolerance as an important component of cadets’ professional readiness is emphasized.

References

Байбородова Л.В. Индивидуализация на разных уровнях педагогического образования // Материалы второго этапа 15-й международной научно-практической конференции. Ярославль: Ярославский государственный педагогический университет им. К.Д. Ушинского, 2017. С. 197-199.

Байбородова Л.В., Груздев М.В. Концептуальные положения духовно-нравственного воспитания будущих педагогов // Духовно-нравственная культура в высшей школе: нравственные ценности и будущее студенческой молодежи. 2018. С. 30-39.

Лапкина Е.В. Психологическое благополучие курсантов военного вуза // Психологическое благополучие современного человека: материалы Международной заочной научно-практической конференции / Уральский государственный педагогический университет;

отв. ред. С.А. Водяха. Екатеринбург, 2018. С. 22-28.

Жежель Л.В. Образовательная среда военного вуза (на примере Голицынского пограничного института ФСБ России) // Чтения памяти Евгения Петровича Сычевского. Благовещенск: Благовещенский государственный педагогический университет, 2012.

Созонник А.В. Характеристики личности и преодолевающего поведения в условиях военно-профессиональной социализации // Вектор науки ТГУ. 2011. № 4 (7). С. 260-262.

Байбородова Л.В., Чернявская А.П. Методология и методы научного исследования. – Москва, 2017.

Published

2025-09-30