THE HISTORY OF THE EMERGENCE AND ORIGIN OF THE CUSTOMS OF MUTUAL ASSIS- TANCE AMONG THE KYRGYZ PEOPLE

Authors

  • Cholponai Abdigaparovna Israilova

Keywords:

traditions of mutual assistance, Kyrgyz people,social customs, ashar, epic Manas, adaptation of tradition, cultural heritage, social support, historical development.

Abstract

In this paper, the subject of the study is the history of the emergence and origin of the customs of mutual assistance among the Kyrgyz people. The study of the origin of the traditions of mutual assistance of the Kyrgyz people, their historical formation and social significance. The article provides a detailed overview and analysis of how customs such as ashar, kudagy zhana jeenderdin meeneti, sadaka, Kurman ait and orozo ait arose and developed, moral values that are described in the epic Manas. From a scientific point of view, an analysis of the origin and development of the customs of mutual assistance of the Kyrgyz people is given, and how these customs functioned in the conditions of the nomadic lifestyle of the Kyrgyz, maintaining the stability and cohesion of the community. The article uses a historical method that helps to identify not only the events of the past, but also social mechanisms, cultural values and worldviews that have been formed over the centuries. The scientific value of the results obtained is the expansion of knowledge about the historical development of these customs, their importance for community cohesion and adaptation to harsh living conditions. Historical and graphic recommendations are useful for understanding complex historical data and phenomena, improves understanding and perception of the origin of these traditions. The description of the article allows us to assess the traditions of the Kyrgyz people, which, despite the influence of globalization and urbanization, continue to play an important role in the life of society.

References

Асанов Т. И. Этносоциальная структура и территория кочевого кыргызского общества (историко-этнологический анализ проблемы) // Суверенному Кыргызстану 20 лет. Бишкек, 2011. - С.115-118.

Асанканов А. А. История Кыргызстана (с древнейших времен до наших дней). Бишкек: ОАО «Эркин-Тоо», 2009. - С. 58 – 64.

Дыренкова Н. П. Брак, термины родства и психические запреты у киргизов (По материалам, собранным летом 1926 г. в Нарынском районе Семиреченской обл.) // Сб. этногр. материалов. М.; Л., 1927. № 2. - С.65-69.

Дюшенбиев С. У. Нооруз – праздник весны, любви и возрождения / Обычаи, традиции и обряды народов Востока. Б., 1999. - С.205-209.

Зулпуева Рабы Жаныбаевна «Историческое значение Кыргызско-Российских отношений на современном этапе». Вестник журнала «Ислам в России: история, культура, экономика».Материалы XI Международной тюркологической конференции. 13 мая 2022 года. - С.43.

Жапаров А. З. Кочевая община у кыргызов: культурные традиции // Суверенный Кыргызстан: проблемы традиций и социальной целостности. Бишкек, 1999 - С.35-42

Кененсариев Т. К вопросу о политике царизма в отношении кочевников Кыргызстана во 2-й половине XIX – начала XX в. // Ориентир. Анал. бюллетень Бишкек, 2007. № 2. - С.115-120.

Published

2025-08-20