Historical and environmental conditions for the emergence of the yurt

Authors

  • Karataev O.K. Eshnazarova Z.B.

Keywords:

yurt, Kyrgyz, frame, culture, ethnicity, ethnocultural ties, kerege, Alai

Abstract

A yurt is a portable frame dwelling with a felt covering among the Turkic and Mongol-speaking peoples. Perhaps the prototype of the yurt in the Late Bronze Age of the 12th-9th centuries BC were the dwellings of the Andronovo people. In the middle of the 1st millennium in Central Asia, great changes occurred in the basis of the yurt. The yurt fully satisfies the needs of a nomad due to its convenience and practicality. It is quickly assembled and easily disassembled by one family within one hour. It is easily transported by camels, horses or cars; its felt covering does not allow rain, wind and cold to pass through. The hole at the top of the dome provides daylight and allows the use of the fireplace. Kazakh yurts are lower than Kyrgyz ones due to strong winds in the steppe. Mongolian, Buryat and Tuvan yurts are even lower due to straight ceiling poles.The Kyrgyzes yurt usually faces east. The right side (when viewed from the outside) of the entrance is female (epchi jak) with household utensils, the left is male (er zhak) for a gun, bridle, saddle, etc., opposite the entrance is a place of honor (tөр/tör), the center of the yurt is place for a hearth.

References

Абрамзон, С. М. Киргизы и их этногенетические и историко-культурные связи. –Фрунзе, 1990, «Илим». – 480 с

Антипина К.И. Особенности материальной культуры и прикладного искусства южных киргизов. Фрунзе, 1962. – С.154-216.

Бань Гу. “Хань-шу”, Пекин, Т.11: 3761.

Бартольд В.В. Тюрки: Двенадцать лекций по истории турецких народов Средней Азии [Текст]/ В.В.Бартольд. Алматы: Жалын, 1998. - С. 192.

Бичурин Н. Я (Иакинф). Собрание сведений о народах обитавших в Средней Азии в древние времена. Т. I-III. -М.-Л.: 1950-1953.

Вайнштейн С.И. Проблемы истории жилища степных кочевников Евразии//СЭ.1976. № 4. 46, 47.

Древнетюркский словарь [Текст]/ Л.: Наука, 1969. - 715 с.

Евтюхова Л. А. Развалины дворца в «земле хягас», «Краткие сообщения Инта истории материальной культуры», вып. XXI, - М.: Наука, 1947. – С. 85.

Егоров Н. И. По следам златорогого оленя//Межэтнические общности и взаимосвязи фольклора народов Поволжья и Урала. - Казань, 1985. - С. 128 – 133.

История Киргизской ССР, Фрунзе, “Илим”, 1984. Т.I. - С. 321-324.

История Тувы. –М.: Наука, 2001. Т.I. – 430 с.

Жданович О.П. Посольство Земарха в ставку тюркского кагана (перевод и комментарии фрагментов труда Менандра Протектора)//Золотоордынское обозрение. - № 2(4), 2014. – С. 6-20.

Жуковская Н.Л. Пространство и время в мировоззрении монголов //Мифы, культы, обряды народов зарубежной Азии. -М., 1986. - С.118-135.

Жуковская Н. В. Судьба кочевой культуры. Рассказы о Монголии и монголах, - М.: «Наука», 1990. – 230 с.

Егоров Н.И. По следам златорогого оленя. Межэтническме общности и взаимосвязи фольклора народов Поволжья и Урала [Текст]/ Н.И.Егоров. Казань, [б.и.], 1985. - С. 128-133.

Караев О. К. Этногенетические и этнокультурные процессы древности и средневековья в Центральной Азии. -Бишкек, 1996: «Илим». - С. 22-46.

Каратаев О.К., Эралиев С. Кыргыз этнографиясы боюнча сөздүк. – Б.: Бийиктик, 2005. – 388 б.

Каратаев, О.К. Бөрү уруусунун келип чыгышынын тарыхый-этнографиялык негиздери. – Бишкек, «Улуу тоолор», 2021. – 618 б.

Кармышева Б.Х. Жилище узбекской племени карлук южных районов Таджикистана и Узбекистана // Известия общественных наук АН Таджикской ССР. Вып. 10-11. Душанбе, 1956. -.С. 23.

Кармышева Б.Х. Поездка к киргизам Джиргаталя в 1954 г. Изв. Отд. обществ, наук АН ТаджССР, 1956, вып. 10—11. -С. 29—30.

Кляшторный С. Г., Савинов Д. Г. Степные империи древней Евразии. – СПбГУ, 2005.–346с.

Крадин Н.Н. Империя Хунну. Изд. 2-е, перераб. и доп. [Текст]/ Н.Н.Крадин. - М.: [б.и.], Логос, 2001. - 312 с.

Крюков М.В., Курылев В.П. К ранней истории юрты (по китайским источникам III в. до н.э. – XIII в. н.э.)//Кочевое жилище народов Средней Азии и Казахстана. – М.: Наука, 2000. – 206 с., с ил.

Кыргыз тилинин түшүндүрмө сөздүгү. Т. I-II. – Бишкек, 2019.

Маргулан А.Х, Акишев К.А,Кадырбаев, А.К, Оразбаев А.М. Древняя культура Центрального Казахстана. - Алма-Ата, 1966. - С. 34, 151, 173.

Материалы по истории киргизов и Киргизии / Пер. извлечений; Отв. ред. и авт. введ. 629. В. А. Ромодин. Вып. 1. М., 1973.

Материалы по истории сюнну: по китайским источникам / Предислов., пер. и примеч. В. С. Таскина.-М.: Наука, 1968. – С. 143.

Махова Е.И. Материальная культура киргизов как источник изучения их этногенеза. ТКАЭЭ. т. III, Фрунзе, 1959. -С. 45-47.

Муканов М. С. Казахская юрта., Алма-Ата, “Гылым”, 1981. – 222 с.

Потапов Л. П. Алтайский шаманизм. – Л.: Наука, 1991. -321 с.

Фиельструп Ф. А. Отчет о поездке в Киргизию летом 1925 года. Фонды Отд. обществ, наук АН Кирг.ССР.

Харузин Н. История развития жилища у кочевых и полукочевых тюркских и монгольских народностей России. - М., 1896.

Чжоу шу (История [династии] Чжоу). Пекин: Чжонхуа шуцзюй, 1987. С. 1–1289.

Юдахин К.К. Киргизско-русский словарь. Фрунзе, “Илим”, 1965.

Published

2024-05-16