REFORM IN THE TRAINING OF INTERDISCIPLINARY SPECIALISTS USING THE MODEL «MAJORITY + RUSSIAN LANGUAGE» IN NATURAL SCIENCE AND TECHNICAL UNIVERSITIES
Keywords:
natural science and technical educational institutions; curricula in the Russian language in universities,reform of teaching.Abstract
Since the 1950s the teaching of the Russian language in Chinese universities experienced a long period of decline. Despite some improvements in the 1990s, the reality that Russian turned from a “great and mighty” into a “small” language still exists today. With the onset of the 21st century, against the background of the constant strengthening of Chinese-Russian relations and, in particular, the establishment of a Chinese-Russian strategic partnership, the demand for Russian-speaking specialists is growing every day. This demand is further stimulated by the launch and steady implementation of the One Belt, One Road initiative. If we talk about students of natural science and technical universities, the study of the Russian language expands their professional horizons, increases and enriches their knowledge in advanced specialized areas. Due to historical reasons, there are quite a few students who speak both the specialty and the Russian language today. In our university, the subject of the Russian language is included in the compulsory curriculum for students of natural sciences and technical disciplines. Based on the current state of Russian language teaching in our university, in this article we consider the need to reform the Russian language curriculum in higher education institutions from different points of view.
References
Ван Минъюй. «Один пояс, один путь» и выстраивание языковой стратегии [J]. Иностранные языки в Китае, –2017 (01), сс. 3-7, 99.
Ван Хуань. Проблемы и решения подготовки специалистов со знанием иностранных языков в контексте концепции новых технических наук на примере практики Тайюаньского технологического университета [J]. – 2022(9), сс. 61-63.
Ван Юе. Преподавание русского языка в Новом Китае: история и перспективы развития, анализ проблем[J]. Вопросы истории, –2022(9), сс. 279-286.
Вэнь Сюй, Мо Циян. Учебники английского языка для студентов: проблемы и размышления[J]. Журнал «Исследование иностранных языков». –2013 (6), сс. 97-101.
Лю Цзе, Лян Цинхэ, Ма Лили. Исследование реформ учебных материалов на фоне подготовки кадров по модели «иностранный язык + специальность» [J]. Журнал общественных наук университета Цзямусы, –2013(4), сс. 148-149.
Лю Ян. Размышления о модели китайско-российского сотрудничества в подготовке прикладных специалистов по русскому языку [J]. Теоретическое наблюдение, –2016, (5):115-116.
Цунь Липин. Предварительное исследование реформ обучения переводу студентов, изучающих русский язык [J]. Преподавание русского языка в Китае, – 2008(3), сс. 37-39.
Чжан Вэй, Лазарева Е. В. Обучение русскому языку в Китае: опыт факультета русского языка Цзилинского института иностранных языков Хуацяо / Чжан Вэй, Е.В. Лазарева // Русский язык за рубежом. – 2012. № 6. С. 108-114.