THE ORIGIN AND SIGNIFICANCE OF THE ANCIENT TRADITION OF DRINKING KOUMISS “ULUSH” AMONG THE ALAI KYRGYZ “MEN’S UNIONS”
Keywords:
Alai Kyrgyz, ulush, kuda-sook, tribe, tradition, koumiss, bozo, biy, kasakur.Abstract
The Kyrgyz have many customs and rituals that reflect life in the primitive communal system and socio-economic relations in it. These traditions include family relations of the Kyrgyz, coming to the aid of relatives in good and bad times, ways of eating, family strength, relationships within the tribe (clan) (older and younger), waiting for a godson, etc. can be an example. The preservation of social relations in the primitive communal system undoubtedly confirms the antiquity of the people, the belonging of its culture to the ancient era. One of the ancient traditions mentioned is the Kyrgyz “ulush”. This Kyrgyz tradition has existed since the early communal era and over time has significantly changed its form and meaning (has undergone a transformation); In its original meaning, it can be considered parallel to the “male unions”, which have spread to other peoples. Kyrgyz “joro olturush”, “bozo joro”, “sherine”, etc. It is important to know that traditions have the same meaning as primitive “male unions”
References
Артамонов М. И. Сокровища саков. - М.: Искусство, – 1973.– С. 223-226.
Бартольд В.В. Сборник в честь семидесилетия Г.Н.Потанина. Записи ИРГО по отделению этнографии. Т.XXXIV. – СПБ, – 1909. – С. 293-308.
Бондаренко А. А. Культ воина-зверя у правящих сословий древних киммерийцев, скифов, сарматов//Colljquiumheptaplomeres, 2014г. 1. – C. 153-162.
Вербицкий, В.И. Алтайские инородцы: сборник этнографических статей и исследований. – М., 1893г.
Гаврилов М.Ф. Остатки ясы и юсуна у узбеков. – Ташкент, –1929. – 9 с. (отдельный оттиск).
Геродот. История в девяти книгах. Изд-во «Наука», Ленинград, – 1972.
Перевод и примечания Г. А. Стратановского, под общей редакцией С. Л. Утченко. Редактор перевода Н. А. Мещерский.
Грязнов Н. П. Древнейшие памятники героического эпоса народов Южной Сибири // АСГЭ. Вып. 3. –Л.: – 1961. – С. 7-31.
Добжанский В. Н. Наборные пояса кочевников Азии. – Новосибирск, – 1990. –164 с.
Евсюкова В. В. Древнеиндийский миф о затмениях и его типологические соответствия в фольклоре тюрко-монгольских народов // Традиционные верования и быт народов Сибири. – Новосибирск: Наука, 1987. – С. 28-29.
Иванчик А. И. 1988. Мужские союзы и скифские вторжения в Переднюю Азию // СЭ. 1988. № 5. – С. 38-49.
Ильинская В. А. Образ кошачьего хищника в раннескифском искусстве//Советская археология. – 1971. – № 2. – С. 84.
Ильюков Л. С., Власкин М.В. Сарматы междуречья Сала и Маныча. - Ростов-на-Дону: –1992.
Кубарев В. Д., Черемисин Д. В. Волк в искусстве и верованиях кочевников Центральной Азии // Традиционные верования и быт народов Сибири. – Новосибирск: Наука, – 1987.
Кюнер Н. В. Китайские известия о народах Южной Сибири, Центральной Азии и Дальнего Востока [Текст] / Н.В. Кюнер.– М.: – Наука, – 1961. – 123 с.
Нефедкин А. Сарматы. Первая тяжелая конница степей. – М.: – 2018.
Орхон-Енисей текстери. – Фрунзе. – Илим. – 1987. – 198 б.
Погребова М. Н., Раевский Д. С. Савроматы и скифы //Сарматы и Скифия. Донские древности. Азов. Вып. 5. –М.: –1997. – С.78-86.
Потапов Л.П. Древний обычай, отражающий первобытнообщинный быт кочевников// Тюркологический сборник. – 1951. № 1.– С.164-171.
Потапов Л. П. Очерки истории алтайцев. 2-е изд., доп. – М., – 1953.
Радлов В. В. Из Сибири. Страницы дневника. – М.: – Наука, – 1989. – 749 с.
Руденко С. И. Горноалтайские находки и скифы. – М.: – Л.: – 1952.
Снесарев Г.П. Традиция мужских союзов в ее позднейшем варианте у народов Средней Азии // Материалы Хорезмской экспедиции. Вып. 7: Полевые исследования Хорезмской экспедиции в 1958-1961 гг. – М.: –1963. – С. 170-184.
Таскин В.С. О титулах шаньюй и каган // Mongolica. Памяти академика Бориса Яковлевича Владимирцова (1884-1931). – М.: –Наука,1986. – С. 213-218.
Фиельструп Ф. А. Из обрядовой жизни киргизов начала ХХ века. / Ф.А. Фиельструп [Отв. ред. Б.Х. Кармышева, С.С. Губаева]; Ин-т этнологии и антропологии им. Н. Н. Миклухо-Маклая. — М.: –Наука, – 2002. – 300 с.: ил.