MUSICAL-INSTRUMENTAL ARCHAEOLOGY AS A MISSED OPPORTUNITY TO POSITION THE TURKIC WORLD

Authors

  • Kurmangaliyeva M.S.

Keywords:

musical archaeology, instrumental archaeology, ethnography, history, roadmap, ethnomusicology, Turkic world.

Abstract

This paper addresses the need to introduce a new direction within ethnographic archaeology — musical archaeology. Collecting all findings related to instruments that produce musical sounds from across the Turkic countries could serve as the foundation for a comprehensive reconstruction of the history of music — more specifically, the history of musical instruments among Turkic peoples from ancient times to the present day. The subject of this paper is musical instruments discovered in archaeological excavations.The topic concerns the implementation of musical-ethnographic archaeology. The aim of the study is to highlight this direction in the work of ethnomusi-cologists and to articulate the core problem. The intended outcome is to organize efforts to gather materials related to archaeological finds in the fields of musical archaeology or musical ethnography. Its practical application involves collecting data from all Turkic countries to create a kind of “roadmap” of discoveries and chronological data. The conclusion emphasizes that, for the first time on an international platform, attention is being drawn to the absence of this field — and that an attempt is being made to restore historical justice regarding the musicality of the Turkic peoples and the inventiveness of their ancestors in the search for cultural and musical aesthetics.

References

К.Закс «Пролегомены о музыкальной предыстории Европы» // Музыкально-теоретические воззрения и инструменты древних греков. Музыкальная культура Древнего мира / под. ред. и вступ.статьей Р.И. Грубера. - Л.: Музгиз, 1937, 320 с.

Владимир Мартынов. Автоархеология (1978–1998). Москва: Классика-XXI, 2012. - https://resmusica.ee/wpontent/uploads/2019/11/rm11_2019_115-127_Karnes.pdf ?utm_source=chatgpt.com

Кляшторный С.Г. Письменные памятники тюрков как источник по истории культуры. – Л., 1980.

Сарыбаев Б. Из истории казахских народных музыкальных инструментов. – Алма-Ата: Наука, 1981. 5. Аманжолов С. Реликты обрядовой культуры в музыкальном фольклоре казахов. – Ал-маты: Ғылым, 1999.

Гусейнов А.А. Музыкальное искусство древнего Азербайджана. – Баку, 1980

Сеидова М. Гобустанские петроглифы и музыкальное мышление древних. // Историко-культурные памятники Азербайджана, 1990.

Каратаева Т. Музыкальные инструменты кыргызов в археологических находках. – Бишкек, 1996.

Сыдыков Т. Культовые изображения в наскальной живописи Кыргызстана. – Бишкек, 1982.

Тойвонгийн Галбадрах. Петроглифы Монголии и их музыкальные мотивы // Археология Монголии, 1995.

Нарлиев Х. Археологические находки в области искусства и музыки Туркменистана. // Известия АН Туркменской ССР, 1984.

Маргулан А.Х. Из древней истории Казахстана. – Алматы, 1985. Акишев К.А. Искусство и мифология сакского звериного стиля. – Москва: Искусство, 1978

Бахтияр Бурханов (Узбекистан) Музыкальные инструменты по данным фресок Афрасиаба. // Советская музыка, №5, 1976.

Рафик Исламов Музыкальные инструменты древнего Мерва. – Ашхабад: Ылым, 1990.

Аманжолова С. Реликты обрядовой культуры в музыкальном фольклоре казахов. – Алматы: Ғылым, 1999.

Садоков Р. «Археологические источники в изучении музыкальной культуры древнего мира» // https://opentextnn.ru/museum/anthropological-museum/narodnye muzykalnye-instrumenty-i-instrumentalnaja-muzyka-v-2-chastjah-m-1987-1988/narodnye-muzykalnye-instrumenty-i-instrumentalnaja-muzyka-ch-1-m-1987/sadokov-r-arheologicheskie-istochniki-v-izuchenii-muzykalnoj-kultury-drevnego-mira/

Садоков Р. «О двух новых изображениях среднеазиатской угловой арфы» // Вестник Каракалпакского филиала АН Уз.ССР, 1965 №4, стр.68.

Published

2025-11-15