REVIVING ORAL TRADITION IN HIGHER MUSIC EDUCATION IN KAZAKHSTAN: THE ROLE OF THE FOLK GENRE QARA OLEN IN FOSTERING YOUTH CREATIVITY AND COMMUNICATION

Authors

  • Baybek A.

Keywords:

oral tradition, improvisation, Qara olen, ethno-solfeggio, oral forms of work, folk singers, song folklore.

Abstract

In the context of modernizing higher music education in Kazakhstan, returning to oral tradition as a living source of artistic and pedagogical experience is particularly relevant. In this regard, the folk genre Qara olen serves as an effective tool for developing creativity, musical thinking, and communication skills in the younger generation. Within the system of higher music education, the ethno-solfeggio course focuses on the cultural and historical reproduction of traditional musical art. It is a comprehensive discipline where the theoretical foundations of traditional Kazakh song are integrated into a broad cultural and historical context. Through interactive methods, oral, and creative forms of work based on improvisation and creative interpretation of song folklore, students not only master the musical and poetic structure of the Qara olen genre but also immerse themselves in the socio-cultural context of traditional Kazakh music. Research indicates that the integration of the Qara olen folk genre into the educational process contributes to the revival and formation of national identity, enhances learning motivation, and promotes the development of artistic self-realization in the younger generation.

References

Программа по Этносольфеджио (для народных певцов). Авторы С.Райымбергенова и А.Байбек (1995 г.) // Байбек А. Трансляция песенной традиции в современном обучении профессиональных музыкантов (курс этносольфеджио). Учебное пособие. – Алматы. 2020 г. – С.121-150.

Аманов Б., Мухамбетова А., Омарова Г., Раимбергенова С., Утегалиева С. Программа этносольфеджио для студентов народного факультета // Аманов Б., Мухамбетова А. Казахская традиционная музыка и ХХ век: сборник научных и научно-популярных статей. – Алматы: Дайк-Пресс, 2002. – С. 429-451.

Альпеисова Г. Этносольфеджио в Казахстане: история, теория и практика. Монография. – Астана, 2012. – 132 с.

Ахметов З. Казахское стихосложение: проблемы стиха дорево-люционной и современной поэзии. – Алматы: Наука, 1964. – 458 с.

Байбек А. Песенный стиль Арки в контексте «Этносольфеджио» /Автореферат канд. иск. – Алматы, 2009.

Ауезов М. Малые формы устной поэзии // Избранное. – А., 1997.

Оразақын А. Қара өлең. – А., 1997.

Байбек А. Қара өлең – структурообразующая основа устно-профессиональных песен // Байбек А. Песенный канон и индивидуальные стили устно-профессиональной лири Арки (в контексте творчества Біржан сала, Ақан сері и Үкілі Ыбырая): монография. – Алматы, 2021. – 280 с.

Байгаскина А. Ритмика казахской традиционной песни: учебное пособие. – Алматы, 1991. – 200 с.

Каракулов Б. Локальные особенности ладовой организации казахского песенного мелоса: автореф. … канд. иск. – Алматы, 1973. – 21 с.

Кожабеков И. О формообразующей роли лада в казахской песне и природе монодической ладофункциональности // Казахская музыка: традиции и современность: сборник научных трудов – Алматы, 1992. – С. 79-87.

Елеманова С. Қара өлең // Елеманова С. Казахское традиционное песенное искусство. – Алматы, 2000. – С. 43-60.

Бәбіжан Б. Қазақтың жүз қара өлеңі. Әндер. – Алматы: Сорос-Қазақстан, 2002. – 256 б.

Байбек А. Трансляция песенной традиции в современном обучении профессиональных музыкантов (курс этносольфеджио). Учебное пособие. – Алматы. – 2020 г. – 268 с.

Кокумбаева Б. Казахская лирическая песня утраты во взаимодействии с семейно-обрядовыми плачами // Песенный фольклор народов Казахстана: сборник трудов. – Алма-Ата, 1990. – С. 43-46.

Кунанбаева А. «Жанровые дубли» как универсалия традицонной культуры // Искусство устной традиции. Историческая морфология: к 60-летию И.Земцовского: сборник статей. – М., 2002.

Мухамбетова А. Календарь и жанровая система традиционной музыки казахов // Аманов Б., Мухамбетова А. Казахская традиционная музыка и XX век: сборник науч. и научно-популярных статей. – Алматы: 2002. – С. 67-93.

Утегалиева С. Особенности слуха исполнителей устной традиции // Инструментальная музыка казахского народа. – Алматы, 1985. – С. 129-151.

Балабеков Е. Казахский музыкальный фольклор: особенности, основные функции, воспитательные возможности и проблемы совершенствования. – Шымкент, 2000 г. – 178 с.

Азилкияшева Б.С., Байбек А.Қ. Этносольфеджио курсындағы қара өлең жанрын зерделеудегі шығармашылық жəне интерактивті тапсырмалар // «ХIV Боранбаевские чтения: Современное развитие непрерывного художественного образования в действии» // Матер. межд. науч.-практ. конференции Казахского Национального университета искусств. – Астана:

«Булатов А.Ж.» ЖК, 2025. – Б. 366-373. URL:

https://kaznui.edu.kz/content/7/Сборник%20Боранб%20чтения%202025.pdf

Published

2025-11-15