Information ethics and pluralism in the age of globalization
Keywords:
Information ethics, homo-informaticus, virtual reality, Internet communications, existential question of the futureAbstract
Speaking about information ethics, we must take into account the enormous influence of the Internet on the psychology of people to determine information culture in order to protect the individual from the negative influences of the global Network. Connections and relationships between people began to be measured by the degree of familiarization with technological objects and turned into an ontological object with new spatiotemporal properties. The impact of information and communication technologies on society gives rise to new contradictions and restrictions, despite the fact that in the era of “techno-info”, man and information ethics are considered as the unity of achieving social balance. On the other hand, we cannot ignore the ethical aspect here.
References
Гейтс Б. Бизнес со скоростью мысли. - М., 2001.
Вейценбаум Дж. Возможности вычислительных машин и человеческий разум. От суждений к вычислениям. М., 1982.
Возчиков В.А. Медиасфера философии образования. - Бийск: БПГУ им. В. М. Шукшина, 2007.
Овчинников С. А., Гришин С. Е. Информационно-этические проблемы построения информационного общества. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/informatsionno-eticheskieproblemy-pos. (дата обращения: 20.11.2017).
Кант И. Критика практического разума. Соч. в шести томах, Мысль, 1965. (Философ. наследие). - Т. 4. Ч. I.
Карр Н. Пустышка. Что интернет делает с нашими мозгами. - М.: BestBusinessBooks, 2012.
Кастельс, М. Галактика Интернет: размышления об Интернете, бизнесе и о-ве / [пер.с англ. А. Матвеева под ред. В. Харитонова]. – Екатеринбург : У-Фактория : Изд-во Гуманитарного ун-та, 2004.