ETHNOCULTURAL CONNECTION OF THE KYRGYZ WITH THE ALTAI PEOPLES
Keywords:
confederation, ethnopolitics, cultural relations, Central Asia, Turkic peoples.Abstract
As a result of the world globalization process in the modern world, many peoples
are losing their specific features, regional cultural differences. This situation raises interethnic,
interfaith relations to the forefront in most regions of the world. With the wave of democratization
and independence, international relations have become complicated and the geopolitical picture
in Central Asia has changed. In this regard, the study of the history of ethnopolitical and cultural
relations of this or that nation is an overriding task facing scientists. Today, in the context of the
aggravation of the national question, the study of the history of relations between peoples is very
relevant, since many works have appeared in which the historical process is distorted in favor
of nationalist aspirations, the exclusiveness of individual nations or ethnic groups is artificially
promoted, and sometimes the role and place in the history of this or that people is deliberately
underestimated.
References
Абдракунов Т. Бабалардан калган сөз. -Фрунзе, «Илим», 1990.
Абрамзон С.М. Киргизы и их этногенетические и историко-культурные связи. -Фрунзе, «Илим», 1990.
Абрамзон С.М. К семантике киргизских этнонимов// СЭ. -№3, 1946.
Абрамзон С.М. Этногенетические связи кыргызов с народами Алтая//XXV
Междун. Конгр. востоковедов. Доклад делегации СССР (отд. оттиск). –М., 1960.
Айтбаев М.Т. Пища киргизов в ХIХ и начале ХХ вв// Известия АН Кирг.ССР. Серия общественных наук. Т.V. -Вып.I. 1963.
Алымкулова С.К. Кыргызско-алтайские этнокультурные связи. Автореф. канд. дис..., - Б., 1999.
Баскаков Н.А. Введение в изучение тюркских языков. –М.: «Наука», 1962.
Баскаков Н.А.Энтонимы алтайцев, киргизов, тувинцев и хакасов как источник этногенетических связей этих народов между собой/ /Ономастика Киргизии. -Вып.I.-Фрунзе, «Илим», 1985.
Бичурин Н.Я (Иакинф). Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена. Т.I-III.-М.-Л.: 1950.
Берков Т.Н.Алтайский эпос и «Манас»// Киргизский героический эпос. -М.: «Наука», 1961.
Бутанаев В.Я. Этническая история хакасов ХVII-ХIХ вв. -М.: 1990.
Бутанаев В.Я. Историческая судңба енисейских киргизов по данным фольклора на- родов Южной Сибири//ВЭИКН. - Фрунзе, «Илим», 1989.
Караев О.К. Исследователи о взаимоотношении енисейских и тяншанских киргизов// ВЭИКН.-Фрунзе,1983.
Караев О.К. Народы Центральной Азии и государство Караханидов// Историче- ско-культурные связи народов Централңной Азии.-Улан-Уде, 1983.
Караев О.К., Кожобеков М.Ч. О переселении енисейских киргизов на ТяньШань//ВЭИКН. –Фрунзе, 1989.
Каратаев О.К. Кыргыздардын этномаданий байланыштарынын тарыхынан. –Б.: «Бийиктик», 2003.
Каратаев О.К. Кыргыз этнонимдер сөздүгү.–Б.: КТМУ, 2003.
Исаев Д., Сыдыков Ж.К. “Манас” эпосундагы жер-суу аттары жөнүндө //Эхо науки. Известия НАН КР.- № 2. -Б.: 1995.
Мокеев А.И. О локализации алтайских киргизов в IХ-ХIV вв. //Этногенетические и
этнокультурные процессы в древности и средневековье в Центральной Азии. -Бишкек, 1998.
Молдобаев И.Б. “Манас”- историко-культурный памятник киргизов. – Бишкек, 1995.
Молдобаев И.Б. Этническая и культурная общность киргизов с народами Саяно-Алтая//ВЭИКН.-Фрунзе,«Илим», 1989.
Молдобаев И.Б. Этнокультурные связи кыргызов в средневековье. -Б.: 2003.
Монгуш Кенин Лопсан. Алгышы тувинских шаманов. Тува хамнарының алгыштары. -Кызыл, 1989.
Потапов Л.П. Очерки по истории алтайцев, -Новосибирск, «Наука»,1948.
Потапов Л.П. Этнический состав и происхождение алтайцев. Историко- этнографи- ческий очерк. -М.: «Наука», 1969.
Потапов Л.П. Очерки этногенеза южных алтайцев//СЭ. -№3, 1952.
Потапов Л.П. Этноним “теле” и алтайцы// Тюркологический сб. к 60-летию А.Н. Кононова. М., 1966.
Радлов В.В. Из Сибири. Страницы дневника. -М., 1989.
Савинов Д.Г. Народы Южной Сибири в древнетюркскую эпоху.-Л.: «Наука» 1984.
Савинов Д.Г. Этнокультурные связи Саяно-Алтая в древнетюркское время//ТС. 1972. - М., 1973.